Óvoda

Általános ismertető

Intézményünk óvodai csoportja ellátást biztosít az integráltan nem nevelhető sajátos nevelési igényű óvodás korú, mozgásszervi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, halmozottan fogyatékos, autizmus spektrumzavar, egyéb pszichés fejlődési zavarral küzdő gyermekek számára. Óvodába 3 éves kortól járhat a gyermek, amíg a tankötelezettségét nem teljesíti: 6, legkésőbb 7 éves koráig. A fejlesztésben központi szerepe van a rendszerességre nevelésnek, az utánzásnak, a gesztussal kísért egyszerű, verbális utasításnak, a játéknak, a játékos mozgásnak, a sok ismétlésnek. A speciális módszereket és terápiákat egyéni és csoportos foglalkozásokon alkalmazzuk.

Bekerülési feltételek:

A bekerülés feltétele a Megyei, vagy Országos Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság szakértői véleményében foglalt diagnózis és kijelölés. Az óvodai felvételhez szükséges a szakértői bizottság szakvéleménye, valamint a következő minimum-feltételek teljesítése:                                                                                             

  • mozgás terén: helyzet és helyváltoztató mozgásokra képes
    • gondozás terén: öltözésnél együttműködő,kis segítséggel képes enni, pohárból inni,
    • szobatisztaság terén: nem feltétel a szobatisztaság,
    • kommunikáció terén: minimális kontaktus kialakítható vele,
    • szociális fejlettség terén: csoportban nevelhető, önmagára és társaira nem jelent veszélyt

A 2014. szeptember 1-jétől hatályos 8. § 8  (1) bekezdése alapján arra is lehetőség van, hogy a gyermek a harmadik életév betöltése előtt kezdjen óvodába járni, ha az óvoda rendelkezik szabad férőhellyel, illetve, hogy a gyermek fél éven belül betölti  harmadik életévét.

 Az intézményünkbe való felvételről minden esetben intézményünk igazgatója dönt figyelembe véve az óvodában dolgozó gyógypedagógusok véleményét. Legtöbb óvodásunk tanulmányait a sajátos nevelési igényű, tanulásban vagy értelmileg akadályozott tanulókat nevelő általános iskolában kezdi meg.

Bővebb információ:

e-mail: csillagfurt@altiska-ozd.edu.hu

tel.: 06/48-570-031

Tevékenységünk célja:

Az óvodai nevelés célja a speciális nevelési szükségletek, életkori sajátosságok figyelembe vétele mellett a kisgyermekek intézményes nevelése, fejlesztése, iskolai életre való felkészítése. Az érzelmi biztonság biztosítása mellett speciális módszerek alkalmazásával a nagymozgás és manuális készség fejlesztése, az észlelés, figyelem, gondolkodás, emlékezet, a verbális és nonverbális kommunikáció kialakítása és fejlesztése, az énkép, önismeret és önkiszolgálás,  játéktevékenység  fejlesztése a cél. 

Tevékenységünk feladata:

Az óvodai nevelés feladata a fogyatékosság jellegét, súlyosságának mértékét szem előtt tartó általános képességfejlesztés, mely a kis lépések elvét alkalmazva, a gyermekre jellemző cselekvésbe ágyazott gondolkodást figyelembe véve, kellő időt és alkalmat biztosít az óvodai élet minden területén az elsajátításra. A különleges gondozási igényt kielégítő sérülés specifikus módszerek, terápiák, technikák szakszerű alkalmazása. Indokolt esetben speciális segédeszközök igénybevétele. 

Tevékenységünk kiemelt feladatai: Az óvodás gyermekek egészséges életmódra nevelése, szociális képességeik, kognitív funkcióik és kommunikációs képességeik fejlesztése.  

Az óvodai foglalkozások területei:

Önkiszolgálásra nevelés:

A tisztálkodás, öltözés-vetkőzés, étkezés, egyszerű munkavégzés, szobatisztaságra nevelés terén minél nagyobb önállóságra nevelni az óvodás gyermeket. Ez nem külön órarendszerű foglalkozás, hanem napi rendszerességgel az éppen aktuális napirendi tevékenységekbe beágyazva valósul meg.

Mozgásfejlesztés:

Az alapmozgások kialakítása, korrigálása, a koordinációs zavarok, a mozgásos ügyetlenség csökkentése, a testi-lelki harmónia, a jó pszichomotoros állapot elősegítése. Utánozó készség fejlesztése.

Anyanyelvi nevelés:

A beszédmegértés fejlesztése, az aktív beszéd indítása, fejlesztése, illetve speciális megközelítési móddal, kis lépésekkel, minden érzékszerv egyidejű bevonásával a szűkebb környezet megismertetése. Egyszerű mesék, versek, mondókák megtanulásával együtt bővítjük az aktív és passzív szókincset, javítjuk az artikulációs készségeket.

Vizuomotoros készség fejlesztése:

A vizuális és taktilis észlelés, a testséma fejlesztése a szem-kéz koordináció, alakállandóság, alak-háttér felismerő képesség fejlesztése, a téri tájékozódás fejlesztése, a helyes ceruzafogás megtanítása, az ábrázoló kedv felkeltése, technikák, eszközök megismertetése.

Játékra nevelés:

Az adekvát játékhasználat elsajátíttatása, a gyakorló, konstruáló és elemi szerepjátékok meg-ismertetése.  Az egymás melletti és együttes játék megvalósítása énekes-verses népi játékok játszása.

Egyéni fejlesztés:

Az adott gyermek fejlettségi szintjének megfelelő képességfejlesztés. A lassabban haladó és a csoport átlagánál jobb képességű gyermek egyénre szabott terápiáját is jelenti.

Zenei nevelés alapjai:

Egyszerű ritmusú versek, mondókák segítségével a ritmus, a zenei hallás fejlesztése. Egyszerű hangszerek használata. (Dob, cintányér, triangulum, xilofon, metalofon, stb.)

Személyi-tárgyi feltételek:

Óvodai csoportunk jól felszerelt, családias hangulatú.Óvodai csoportunkban óvónői végzettséggel is rendelkező gyógypedagógusok valamint gyógypedagógiai asszisztens, dajka látják el a nevelési-, fejlesztési-, gondozási feladatokat, figyelembe véve a gyermeki sokféleséget, az egyéni teherbíró képességeket és a speciális nevelési szükségleteket. Az intézményben lévő óvodai csoportszoba, fejlesztőszoba, mozgásfejlesztő termek, udvar jól felszereltek, korszerűek. Minden tekintetben megfelelnek a XXI. századi oktatás tárgyi feltételeinek.

Programjaink, rendezvényeink:

A hagyományok egy-egy közösség sajátjai, csak rájuk jellemző apró mozzanatokkal, intimitásokkal bírnak. Hagyomány az alvás előtti rövid mese, a közösen megünnepelt születésnapok, családi napok, kirándulások.

Az ünnepek is a hagyományépítést szolgálják. A legjelentősebbek: Mikulás, Karácsony, Farsang, Anyák napja, Gyermeknap, Tanévzáró. Ezek egy része csoportban zajlik, más része a szülők számára is nyilvános. Alkalmat nyújtanak arra, hogy számot adjanak arról, hogy mit tanultak a gyermekek, hogy mennyit változott figyelmük, emlékezetük, beszédállapotuk, mennyire váltak magabiztossá, mennyit ügyesedtek. Másrészt az ünnepek segítik a közösségfejlesztés, a társas kapcsolatok fejlődését, hisz egy részük nem csoport, hanem intézmény szintű. Fontos szempont, hogy az ünnepekre való készülődéskor a külsőségek és a tartalom arányban legyen.

Jó gyakorlat: 

Évszak-fa: Foglalkozások, illetve a napi tevékenységek közötti koncentrációt biztosító, segítő módszertani segédanyag.

Speciális módszereink:

A mozgásfejlesztés hangsúlyosabb szerepet kap, mint általában az óvodákban. A gyermekek állapota függvényében lehetőség van szomatopedagógus által végzett egyéni mozgásfejlesztésre, és logopédus által végzett beszédfejlesztésre.