Általános ismertető
Alapító okiratunk szerint a kollégium 50 férőhelyes. A kollégium felszereltsége megfelel mindegyik korosztály elhelyezési igényeinek és a nevelési céloknak. Lényegesnek tartjuk, hogy a kollégiumot a gyerekek számára lakhatóvá, otthonossá, esztétikussá tegyük, ahol jól érzik magukat. Kollégiumunk az iskolával egybeépített, annak pedagógiailag is szerves része; ugyanakkor a köznevelési rendszer szakmailag önálló intézménye. Kollégiumunkba a város vonzáskörzetében szüleikkel élő gyermekek, valamint a városban lakó, de a felügyeletet ellátni nem tudó szülők gyermekeinek az elhelyezése történik. A kollégium lakói életkoruk, értelmi szintjük szerint is heterogén csoportot alkotnak. Az óvodás korútól a szakiskolás tanulóig, a tanulásban akadályozott és értelmileg akadályozott gyermekek egyaránt megtalálhatók közöttük.
Tevékenységünk célja
Olyan tevékenységi formák (szabadidős programok, önkiszolgálás, munka, tehetséggondozás, felzárkóztatás, társas kapcsolatok, közösségi tevékenységek) alkalmazása, amelyek a tanulók eredményes társadalmi beilleszkedését segítik. Felvállaljuk azoknak a gyermekeknek a kollégiumba való hétközi ellátását is, akiknek fejlődését a családi környezet veszélyezteti és az alapellátás keretében biztosított szolgáltatásokkal, valamint a védelembe vétellel ezt nem lehet megszüntetni.
Tevékenységünk feladatai
A kollégium szerepe és feladata, hogy a tanulók számára-lakóhelyüktől és szociális helyzetüktől függetlenül- biztosítja a minőségi tudáshoz történő hozzáférést, így meghatározó jelentősége van az esélyteremtés és a társadalmi mobilitás elősegítésében. Fontos szerepe van az egész életen át tartó tanulás megalapozásában, a tanuláshoz szükséges készségek és képességek, a kulcskompetenciák erősítésében, a tehetség fejlesztésében és a felzárkózás segítésében.
Tevékenységünk kiemelt feladatai
Kollégiumunk – mint szociális közeg – a nevelési folyamatban hangsúlyt helyez a pozitív szokások és minták közvetítésére. Az intézmény falain kívül szervezett szabadidős programok lehetőséget adnak a szegregáció oldására. A tanulók hátrányos helyzetéből következően a kollégium közösségformáló, élményt nyújtó tevékenységrendszere, programja jelentős kompenzáló és egyben integráló funkciót is betölt.
Személyi – tárgyi feltételek
A kollégiumban 2 tanulócsoport van. A csoportszobákban a tanuló beosztása az életkorok, osztályok figyelembe vételével van kialakítva. A csoportok munkáját két szakképzett pedagógus irányítja.
A kollégiumi nevelőket és a csoportokban folyó tevékenységeket nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő kolléganők (4 fő) segítik. Egy-egy lakószobában 4-5 gyerek van elhelyezve.
Programjaink, rendezvényeink
Hagyományos és nemzeti ünnepek köré szervezett rendezvények – helyi kisebbségi hagyományok köré szervezett – versmondó, daléneklő verseny – mesemondó, meseolvasó verseny – egészséghét – kézműves délutánok – farsang – gyermeknap – csoport kapcsolatok kiépítése, közös programok a csoportok között – gyermekfesztiválokon való részvétel – vásárok, kiállítások és rajzpályázatok a tanulók munkáiból.
Jó gyakorlat
Személyiségfejlesztő munkánk sorándifferenciált gyógypedagógiai eszközrendszerrel dolgozunk. A tanulók egyéni megsegítését nevelési szükségleteikhez igazítjuk a hátrányok kompenzálása a tanuló fejlettségéhez illeszkedő tartalmak és módszerek kiválasztásával történik.
Speciális módszereink
A speciális nevelési szükségletekhez, életkori, érési sajátosságokhoz igazodó támasznyújtás, az érzelmi biztonság nyújtásán túl törekszik:
– az interperszonális kapcsolatok, az énkép kialakítására, az önismeret fejlesztésére, attitűdök, normák kialakítására;
– speciális módszerek alkalmazásával segíti az egyre pontosabb észlelést, fejleszti a figyelem összpontosítását, a gondolkodást, az emlékezetet, elősegíti a verbális és nonverbális kommunikáció kialakulását;
– a tanulási képességeket meghatározó struktúrák fejlesztésénél a mozgásra alapoz;
– a program a gyógypedagógiai hagyományokra, a legújabb szakirodalomra a gazdag tapasztalatokra támaszkodik, a sérült gyermek egyéni szükségleteihez, eltérő fejlődési üteméhez igazodik;
– differenciált, a szükségletekhez igazodó segítségnyújtással szolgálja a képesség